Op zoek naar de Secret Lagoon en het Noorderlicht - Reisverslag uit Fludir, IJsland van Henneke Laere - WaarBenJij.nu Op zoek naar de Secret Lagoon en het Noorderlicht - Reisverslag uit Fludir, IJsland van Henneke Laere - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de Secret Lagoon en het Noorderlicht

Blijf op de hoogte en volg Henneke

25 November 2016 | IJsland, Fludir

Vanmorgen eerst ontbeten en nog even relaxen met een koffie Latte. Daarna onze spullen gepakt om op weg te gaan naar de Secret Lagoon. Omdat we toch wilde genieten van een warme lagoon..
Eerst hebben we bij de Bonus (supermarkt) wat drinken, koeken, stokbrood en Philadelphia gekocht (voor de lunch onderweg). Daarna op weg naar onze eerste stop in Hveragerdi. Een plaatsje waar in 2008 een flinke aardbeving is geweest 6,3 op de schaal van richter. Daar hebben we bij een bakkertje eerst een koffie latte met een soort koffiebroodje van bladerdeeg chocola en pudding gedronken en gegeten. Daarna naar de expositie over de aardbeving, hier waren filmpjes die vastgelegd zijn in de supermarkt, drankenwinkel en nog een winkel tijdens de aardbeving. Het ging er best wel heftig aan toe. Je zag allemaal schappen omvallen, mensen konden op tijd weg komen. Zodat ze niet onder alles bedolven zouden worden. Door de aardbeving is bij Hveragerdi een kloof ontstaan wat daarna een rivier is geworden. Omdat het geothermaal gebied is, is het water in die rivier ook warm. Je kunt hier ook in vertoeven. Wij hebben dit niet gedaan omdat je nog een wandeling van 45 minuten omhoog moest wandelen. Wij hadden daarom gekozen voor de Secret Lagoon 50 minuten verder rijden. In Hveragerdi zijn we ook nog naar het steen en mineraal museum van Ljosbra Family geweest. Hier waren echt heel veel soorten stenen, mineralen en versteend hout te zien allemaal gevonden in IJsland. Was echt mooi om te zien allemaal. Er was ook nog een vitrine met verzamelingen uit andere landen te zien. Hier hebben we nog een mooie witte mineraal gekocht voor Melissa.
Na dit moois gingen we door naar Fludir waar de Secret Lagoon is. Wij reden er in 1 keer goed naartoe. Daar hebben we ons omgekleed, gedoucht en lekker het warme water in. Het was echt heerlijk. Er lagen daar 3 pools, 2 waren de oorsprong en waren tussen de 90 en 100 graden. Je kon over de houten vlonder daar heen wandelen, dat hebben wij ook gedaan met onze handoek om. Het was 2 graden boven water, maar ik was al snel gewend aan de kou, ondanks dat je geen kleding aan hebt. Bij de oorsprong waren van die hete pruttelpotjes. De pool waar wij in lagen lag een stuk er vandaan en was daar tot 37-40 graden afgekoeld. Wij hebben daar 1 1/2 uur lekker vertoefd en zijn daarna gaan douchen en aankleden. Toen weer op weg naar ons hotel. Onderweg werd het al donker. We reden langs de kust terug over onverlichte wegen. Het was er pikdonker. Hopen dat we het Noorderlicht tegen kwamen. Maar we hebben alleen sterren en wolken gezien onderweg. Bij het (Langbest rest.) restaurant vlak bij ons hotel hebben we weer heerlijk gegeten ik had een steak met veel lekker gebakken groente en een heerljke warme saus met frietjes erbij. Rene had eenheerlijke Hamburger met bacon en ei erop met friet. Weer hebben we hier heerlijk gegeten. Na het eten zijn we naar ons hotel gegaan. Daar heb ik een thermolegging onder mijn broek gedaan om de avond het Noorderlicht te gaan spotten. Het zou helder zijn en ook goede activiteit van de zonnestorm. Dus de ingredienten voor het Noorderlicht waren goed gezind. Wij zijn toen naar een plek gereden waar het redelijk donker was. Daar hebben we van 22.00 tot 23.00 buiten gestaan. Soms konden we sterren zien maar vaak kwam de onderste bewolking tevoorschijn, dan zag je weer niets. Om 23.00 zijn we verder gereden nog meer van de lichtvervuiling af. Onderweg zagen we telkens op een parkeerplek wel auto's staan allemaal te wachten op het Noorderlicht. Op een gegeven moment kwamen wij een lege parkeerplek tegen waar wij onze auto geparkeerd hebben. Op die plek was het super helder en veel sterren te zien. Daar hebben we tot 12.30 uur in de auto tegen elkaar aan naar de sterrenhemel liggen staren. De grote en kleine beer konden we zien. 2 vallende sterren hebben we gezien maar er kwam geen Noorderlicht. Toen zijn we maar terug gegaan naar ons hotel. Daar even tegen elkaar opwarmen en slapen.