Njüpeskar waterval in het Fulufjället Nationalpark - Reisverslag uit Idrefjäll, Zweden van Henneke Laere - WaarBenJij.nu Njüpeskar waterval in het Fulufjället Nationalpark - Reisverslag uit Idrefjäll, Zweden van Henneke Laere - WaarBenJij.nu

Njüpeskar waterval in het Fulufjället Nationalpark

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henneke

27 Juli 2011 | Zweden, Idrefjäll

Vandaag met de auto naar het Fulufjället nationalpark, het was weer een mooie rit om te rijden. Zoveel moois om ons heen en geen auto te zien onderweg. Toen we bij het informatiecentrum van het park aankwamen stonden er zoveel auto's geparkeerd, dat zie je er niet aan af als je op de weg rijdt. Waar komen al die auto's ineens vandaan??? Wij lopen even naar de informatieborden om te lezen over het park. Daar staat informatie over de dieren die hier leven en over de waterval, die 96 meter hoog is, de hoogste van Zweden. Er leven hier beren, lynxen, wolven, elanden, gouden adelaars en de Siberische gaaien. Toen gingen we op weg naar de waterval over paden tussen moerassen, houten vlonders en trappen. Onderweg zagen we mooie kleine uitlopers van de waterval, omgevallen bomen, mooie groene varens het was echt heel erg mooi. Op een gegeven moment kon je de het gekletter van de waterval al horen. Toen we eenmaal bij de waterval waren was dit echt heel bijzonder, het kletterde zo hard naar beneden. Toen gingen we dezelfde route weer terug, aan het eind op een vlonder zag ik een tallbock (dennenboktor). Even een foto maken. Daarna waren we weer bij het informatiecentrum. Daar gingen we bij het restaurant onze dorst lessen met een muffin erbij. Dat was wel even lekker na zo'n wandeling. Toen weer met de auto terug naar ons appartement. Clair (onze tom-tom) leidde ons voor de zoveelste keer deze vakantie over een onverharde binnendoor weg terug. Het was wel mooi maar veel grind en kuilen.
Toen we terug in ons appartement waren even lekker een bak koffie drinken. Daarna gingen we lekker pizza eten van onze Turkse vriend. Na het eten de koffers weer inpakken want morgen gaan we verder naar Oslo, even de grens over. Wij zijn benieuwd hoe het daar is na alle ellende daar.