dag 2 in IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Henneke Laere - WaarBenJij.nu dag 2 in IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Henneke Laere - WaarBenJij.nu

dag 2 in IJsland

Blijf op de hoogte en volg Henneke

01 Augustus 2012 | IJsland, Reykjavik

Vanmorgen naar het centrum gegaan om boodschappen te doen voor het ontbijt en het middageten onderweg naar Jokulsarlon. Toen we van de supermarkt kwamen gingen we langs de bakker en haalde daar vers brood. Daarna lekker ontbeten, de koffers ingeladen en toen op weg. Het was best wel een lange rit wat we voor de boeg hadden. Als eerste kwamen we bij de waterval Seljalandsfoss waar we mooie foto´s hebben genomen, het is een hoge waterval waar je ook nog achterdoor kan. Melanie, Melissa, René, Erwin, Amber, Bjorn en Yvonne achterdoor gingen. Het was er heel erg glibberig, Melanie gleed nog uit en had uiteindelijk 2 blauwe knieën. Zoey was ondertussen aan het rennen over een pad en viel midden in het grind, waardoor bij haar handen een velletje los zat waar veel vuil onder zat, dit heb ik zo goed als mogelijk schoon gemaakt met een vochtig doekje uit de EHBO trommel van Melanie en toen een pleister er op gedaan. Na dit alles zijn we weer verder gaan rijden. Onze volgende stop zou het lavastrand zijn in Dyrholaey maar daar waren we voorbij gereden. Wij dachten bij Vik ook nog lavastranden te kunnen zien maar die waren daar niet  Toen zijn we verder gereden langs de lavavelden, er kwam maar geen eind aan. Tot we eindelijk een benzinestation tegen kwamen waar we hebben getankt en koffie hebben gedronken, de kinderen een lekker softijsje behalve Zoey want toen was het apparaat leeg, toen heeft zij een heerlijk Hello Kitty ijsje uitgezocht. Daarna zijn we verder gereden tot aan Jokulsarlon het ijsschotsen meer, het was daar echt heel mooi al die ijsschotsen die op het meer dreven. Even de amfibievoertuig reserveren voor 17.45 uur, eerder was er geen plek. Daarna even foto´s maken van al het moois vanaf de kant. Eindelijk was het dan tijd om in te stappen. We kregen allemaal een zwemvest om. Toen iedereen zat begon het amfibievoertuig te rijden, we gingen helemaal heen en weer over de stenen rotsen heen totdat we eindelijk het water in gingen toen lagen we vlak op het water en voeren langs de ijsschotsen. Het was heel erg mooi om zo van dichtbij de ijsschotsen te zien, zo konden we mooie foto´s maken. Toen we een beetje in het midden van het meer lagen begon een gids te vertellen over het meer, dat het 8 jaar geleden nog helemaal bedekt was met ijs en bij de ijskap hoorde. Nu is dit deel door het opwarmen van de aarde weggesmolten en een meer geworden waar nog ijsschotsen in drijven. Er smelt nog steeds weer een gedeelte weg van de ijskap. Soms is het ijs blauw, wit of zwart, het zwarte komt door de as van de vulkaan die onder de ijskap ligt. Als er een brok ijs afbreekt en in het water komt te liggen dan draait de ijsbrok om en komt de onderkant boven te liggen. De as die op het ijs zit en ook het ijs is wel duizenden jaren oud. Ook had hij een groot brokstuk ijs die hij in stukjes ging beitelen, zo kreeg iedereen een stuk ijs om op te sabbelen. Zo hebben wij een ijsblok in onze mond laten smelten die wel duizenden jaren oud is. En hij smaakte net als gewoon water. Na 35 minuten voeren en reden wij weer terug naar de wal. Na de mooie vaart zijn we naar onze hostel gereden 25 km verderop. Daar aangekomen bij de receptie stond er een jongen daar voor het eerst die wist niet van onze kamers af en ging aan het bellen maar hij kreeg niemand te pakken. Ook ging hij nog kijken of er ergens nog kamers vrij waren voor zoveel personen. Toen weer bellen en bellen met een je gelooft het niet telefoon met draaischijf hahaha. En ja hoor eindelijk had hij contact, toen werd er gezegd dat wij naar het Guesthouse 10 km terug moesten gaan dat ze ons daar gereserveerd hadden. Wij terug, daar bij de receptie wisten ze van niets, zij ook weer bellen. En uiteindelijk had ze de eigenaar te pakken die zij dat hij iets fout had gedaan bij de boeking. Toen kregen we daar i.p.v. 2 4- pers.kamers en 1 3-persoonskamer, 5 2 pers.kamers in een huisje. Wij daar onze spullen neer zetten. Het waren mooie kamers, goede bedden en schoon. We kregen ze ook voor minder geld. Na alle koffers in de kamer gezet te hebben gingen we terug om daar de eten. Tomaten crèmesoep, kippenborst met krieltjes en sla of gebakken zalm met krieltjes en sla en ijs of een of ander IJslandse yoghurt. Ik had vis deze was echt heel erg lekker en de chocolade-ijs ook. Na het eten terug na de kamers waar we nog wat hebben gedronken en gekletst toen lekker slapen.

• 01 Augustus 2012 - 15:10

Dien En Jos:

juliie hebben wel een hoop gezien en mee gemaakt maar wel leuk allemaal. je hebt wel weer een leuk verhaal geschreven groetjes aan allen en tot het volgende verhaal. jos en dien

• 01 Augustus 2012 - 18:31

Henk En Ria:

Henneke ik geniet van je verslagen heerlijk wat jullie allemaal meemaken,
    ben niet gauw jaloers maar dit zou ik graag mee willen maken.
    Ik hoop dat ons berichtje jullie bereikt want ik kreeg het niet verzonden gr. voor alle van ons.

• 04 Augustus 2012 - 01:49

Henneke:

Hoi Henke en Ria, ik heb jullie berichtje kunnen lezen, leuk!!! Groetjes van ons allen

• 04 Augustus 2012 - 01:51

Henneke:

Hoi Dien en Jos, ja we maken hier wat mee en we lachen wat af hierom, we maken er maar gekkigheid over hahaha..